monument

Monument

Het monument is ontworpen door kunstenaar Paul Pallandt uit Ottoland. Zijn vertrekpunt was de wetenschap dat er twee grote onderdelen van het gecrashte vliegtuig moesten worden verwerkt in het monument. Daarom ontwierp hij een tweetal elementen:

  • een rechthoekige bak, welke 45 graden is gedraaid om zijn lengte as, waarin de motor zichtbaar is
  • een grote zuil waaraan de propeller wordt opgehangen. Deze zuil heeft een vorm van een vliegtuigvleugel

Als materiaal voor het kunstwerk werd in eerste instantie gekozen voor RVS. Reden hiervoor waren de duurzame eigenschappen en het contrast tussen de oude onderdelen en de nieuwe elementen. Later is gekozen voor cortenstaal, oftewel weervast staal. Dit heeft een roestig en oud uiterlijk en hierdoor lijken de oude onderdelen nieuwer dan het kunstwerk, een grappig detail.

Om de motor zichtbaar te maken, is gekozen voor glazen panelen. Gezien de omvang van deze panelen, ws het nodig om te kiezen voor dikke ruiten. Voor de robuustheid is gehard glas gebruikt. Omdat Paul Pallandt een strakke vorm wilde realiseren, zijn de ruiten vlak met het cortenstaal aangebracht. Om dit te kunnen maken, zijn sponningen uit het cortenstaal gefreesd, zodat de ruiten gelijk kwamen te liggen. Dit was een lastig karwei, maar levert een fraai gezicht op.

Om condens in de motorbak zoveel als mogelijk te voorkomen, hebben we in het staal een aantal openingen meegenomen. Hierdoor kan de motorbak ventileren en is er zo min mogelijk kans op condens en vocht in de motor.

De propellerzuil is ook gemaakt van cortenstaal. Paul Pallandt wilde de zuil graag in de vorm van een vliegtuigvleugel. Dit is een complexe vorm die moeilijk te maken was. We hebben deze vorm iets kunnen vereenvoudigen, waardoor deze beter te maken was, met behoud van de oorspronkelijke ontwerpvisie.